30.03-16.04.2023
Лера Літвінова та Музейно-виставковий центр Музею історії міста Києва презентують мистецький проєкт «ПІД ПОВЕРХНЕЮ».
Митці досліджують минуле, теперішнє та майбутнє України у своїх стосунках із Чорним та Азовським морями. Важливо розуміти, що море є невід’ємною частиною історії, культури, економіки, політики не лише кримців та жителів узбережжя Чорного та Азовського морів. Море є одним з ключових об’єктів для сталого розвитку та майбутнього всіх українців. «У Києві як у столиці здійснюється ухвалення ключових рішень та розробляються стратегії розвитку України. . Безперечно, коли ми говоримо про Чорне море, важливо розуміти його економічну роль, проблему безпеки та необхідність деокупації Криму. Переміщення регіональних керівних центрів з окупованих територій до Києва, поява нових важливих організацій, таких як Кримська Платформа, внутрішня міграція громадян з окупованих територій до Києва – це все зараз створює нову історію столиці.» – каже Д. Попова директорка Музею історії міста Києва.
На виставці представлені твори Лери Літвінової, Майкла Бегга, Леонори Янко. Проект доповнюють поетичні твори Артура Дроня.
Однойменна з назвою виставки робота Л. Літвінової «Під поверхнею», створена в рамках резиденції для митців EMBracing the Ocean, яка є активністю програми сталого розвитку ООН UN Decade of Ocean Science for Sustainable Development. Мисткиня куратор виставки Лера Літвінова каже: «Море раніше багатьом здавалося нейтральною темою, не позбавленою романтизму. Нині у суспільстві формується більш реалістичне ставлення до ролі Чорного та Азовського морів. Яким ми бачимо майбутнє та якими ми бачимо себе? Які зв’язки будуть розірвані і що ми побудуємо в нових реаліях? Які виклики перед нами стоять та як їх здолати? Безперечно вже відбулись, відбуваються та відбудуться зміни у суспільстві але ще стільки змін має бути зроблено нами. Ми не можемо вплинути на минуле, однак відвойовуємо наш теперішній час та маємо побудувати краще майбутнє. Саме тому виставка має назву «Під поверхнею», адже скільки важливих питань зараз піднімаються на поверхню із згадуванням Чорного моря».
Спеціально для цієї виставки унікальний шотландський композитор Майк Бегг склав музичні твори. Митець відомий своєю співпрацєю з науковцями та дослідниками. Майкл перетворює потоки даних із супутників спостереження Землі, досліджень біомаси та біорізноманіття та інші дані, щоб сформувати унікальні звукові записи.
Чорне море та Азовське є також частиною історії корінного народу Криму – Кримських татар. «Камені, мовчазні свідки всього. Створювала цю роботу згадуючи свій шлях до Криму, від дитячих мрій, ще в Узбекистані до загального прагнення кримськотатарського народу до щасливого життя на рідній землі. Морські скелі символ стійкості та самовладання, не дивлячись ні на що. Для мене морське каміння, скелі – це символ мовчазної сили, вміння стояти на своєму та взагалі триматися головного. Скелі залишаються неупередженими та безмовними свідками, але можливо колись і вони заговорять… » – розповідає про скульптуру «Кримське каміння» мисткиня Леонора Янко.
Презентація проєкту відбудеться 30 березня о 17:00 за запрошеннями.
Для контактів ЗМІ: Художник, куратор: Лера Літвінова +38 050 703 37 72
Виставка триватиме з 30 березня до 16 квітня.
Графік роботи експозиції згідно графіку роботи музею:
Ср.-Нд.: 12:00-19:00, Пн-Вт.: вихідні
Каса працює з 12:00 до 18:30
Вартість вхідного квитка:80 ₴, пільговий – 50 ₴
Про митців:
Лера Літвінова — мисткиня та кураторка проєкту. Лера Литвинова народилася у м. Фергана (Узбекистан), куди родину її батька, кримського татарина за походженням, депортовано радянською владою. У 1989 році в результаті військового конфлікту в Фергані родина мисткині тікає від війни до Криму. Цикл робіт «Шлях додому», натхненний трагічною родинною історією, яка отримала своє продовження з початком військової агресії Росії та анексією Криму. У 2014 році Лера створює роботи, присвячені боротьбі за демократичні свободи, пізніше придбані Mauermuseum Haus am Checkpoint Charlie.
Майкл Бегг — визначний шотландський митець та композитор, асоційований митець Edinburgh’s The Queen’s Hall, музичний керівник Black Glass Ensemble, з яким він щойно завершив престижний дводенний шоукейс у рамках програми Made in Scotland на Единбурзькому міжнародному фестивалі Fringe. Майкл добре відомий своєю спільною роботою з кліматологами та розробниками моделей даних, а його композиції, які часто включають інноваційну комп’ютерну обробку живих даних про навколишнє середовище, відтворюють багаті, нестабільні та урочисті текстури планети, яка переживає кризу.
Леонора Янко — мисткиня, авторка серії скульптур BuDali та UFO, кураторка численних мистецьких проєктів у Нью-Йорку, Берліні, Брюсселі, Брюгге, Люксембурзі у співпраці із музеями, посольствами та культурними представництвами різних країн. Її роботи знаходяться в колекціях Кмитівського музею образотворчого мистецтва ім. Й.Д. Буханчука та Музею-майстерні ім.Кавалерідзе, Mauermuseum Haus am Checkpoint Charlie.
Артур Дронь — львівський поет, переможець і призер літературних конкурсів, зокрема «Alter Ego» (2019), «Нова доба» (2020, 3 відзнаки «Вибір журі»), «Наважитись бути» (2021), співавтор альманаху нової української поезії «Молоді голоси» (2021). Наразі перебуває у лавах ЗСУ.
Лера Литвинова и Музейно-выставочный центр Музея истории города Киева презентуют художественный проект «ПОД ПОВЕРХНОЙ».
Художники исследуют прошлое, настоящее и будущее Украины в отношениях с Черным и Азовским морями. Важно понимать, что море является неотъемлемой частью истории, культуры, экономики, политики не только крымчан и жителей побережья Черного и Азовского морей. Море является одним из ключевых объектов устойчивого развития и будущего всех украинцев. «В Киеве как в столице осуществляется принятие ключевых решений и разрабатываются стратегии развития Украины. Безусловно, когда мы говорим о Черном море, важно понимать его экономическую роль, проблему безопасности и необходимость деоккупации Крыма. Перемещение региональных руководящих центров с оккупированных территорий в Киев, появление новых важных организаций, таких как Крымская Платформа, внутренняя миграция граждан из оккупированных территорий в Киев – это сейчас создает новую историю столицы.» – говорит Д. Попова директор Музея истории города Киева.
На выставке представлены произведения Леры Литвиновой, Майкла Бегга, Леоноры Янко. Проект дополняют поэтические произведения Артура Дроня.
Одноименная с названием выставки работа Л. Литвиновой «Под поверхностью» создана в рамках резиденции для художников EMBracing the Ocean, которая является активностью программы устойчивого развития ООН UN Decade of Ocean Science for Sustainable Development. Художник куратор выставки Лера Литвинова говорит: «Море раньше многим казалось нейтральной темой, не лишенной романтизма. В настоящее время в обществе формируется более реалистическое отношение к роли Черного и Азовского морей. Как мы видим будущее и как мы видим себя? Какие связи будут разорваны, и что мы построим в новых реалиях? Какие вызовы стоят перед нами и как их преодолеть? Безусловно, уже произошли, происходят и произойдут изменения в обществе, но еще столько изменений должно быть сделано нами. Мы не можем повлиять на прошлое, однако отвоевываем наше настоящее и должны построить лучшее будущее. Именно поэтому выставка называется «Под поверхностью», ведь сколько важных вопросов сейчас поднимается на поверхность с упоминанием Черного моря».
Специально для этой выставки уникальный шотландский композитор Майк Бегг сочинил музыкальные произведения. Художник известен своим сотрудничеством с учеными и исследователями. Майкл преобразует потоки данных из спутников наблюдения Земли, исследований биомассы и биоразнообразия и другие данные, чтобы сформировать уникальные звуковые записи.
Черное море и Азовское также часть истории коренного народа Крыма – Крымских татар. «Камни, молчаливые свидетели всего. Создавала эту работу вспоминая свой путь в Крым, от детских мечтаний, еще в Узбекистане до всеобщего стремления крымскотатарского народа к счастливой жизни на родной земле. Морские скалы символ устойчивости и самообладания, несмотря ни на что. Для меня морские камни, скалы – это символ молчаливой силы, умение стоять на своем и вообще держаться главного. Скалы остаются беспристрастными и безмолвными свидетелями, но возможно когда-нибудь и они заговорят…» – рассказывает о скульптуре «Крымские камни» художница Леонора Янко.
Презентация проекта состоится 30 марта в 17.00 по приглашениям.
Для контактов СМИ: Художник, куратор: Лера Литвинова +38 050 703 37 72
Выставка продлится с 30 марта по 16 апреля.
График работы экспозиции согласно графику работы музея:
Ср.-Вс.: 12:00-19:00, Пн-Вт.: выходные
Касса работает с 12:00 до 18:30
Стоимость входного билета:80₴, льготный – 50₴
О художниках:
Лера Литвинова — художница и куратор проекта. Лера Литвинова родилась в г. Фергана (Узбекистан), куда семья ее отца, крымского татарина по происхождению, депортирована советской властью. В 1989 году в результате военного конфликта в Фергане семья художницы убегает от войны в Крым. Цикл работ «Путь домой», вдохновленный трагической семейной историей, получившей свое продолжение с началом военной агрессии России и аннексией Крыма. В 2014 году Лера создает работы, посвященные борьбе за демократические свободы, позже приобретенные Mauermuseum Haus am Checkpoint Charlie.
Майкл Бегг – выдающийся шотландский художник и композитор, ассоциированный художник Edinburgh’s The Queen’s Hall, музыкальный руководитель Black Glass Ensemble, с которым он только что завершил престижный двухдневный шоукейс в рамках программы Made in Scotland на Эдинбургском международном фестивале Fringe. Майкл хорошо известен своей совместной работой с климатологами и разработчиками моделей данных, а его композиции, часто включающие инновационную компьютерную обработку живых данных об окружающей среде, воспроизводят богатые, нестабильные и торжественные текстуры планеты, переживающей кризис.
Леонора Янко — художник, автор серии скульптур BuDali и UFO, куратор многочисленных художественных проектов в Нью-Йорке, Берлине, Брюсселе, Брюгге, Люксембурге в сотрудничестве с музеями, посольствами и культурными представительствами разных стран. Ее работы находятся в коллекциях Кмитовского музея изобразительного искусства им. Й.Д. Буханчука и Музея мастерской им. Кавалеридзе, Mauermuseum Haus am Checkpoint Charlie.
Артур Дронь — львовский поэт, победитель и призер литературных конкурсов, в частности «Alter Ego» (2019), «Новые сутки» (2020, 3 отличия «Выбор жюри»), «Решиться быть» (2021), соавтор альманаха новой украинской поэзии « Молодые голоса» (2021). В настоящее время находится в рядах ВСУ.
Lera Litvinova and the Museum and Exhibition Center of the Museum of the History of the City of Kyiv present the art project “BELOW THE SURFACE”.
Artists explore the past, present and future of Ukraine in its relationship with the Black and Azov seas. It is important to understand that the sea is an integral part of the history, culture, economy, and politics of not only Crimeans and residents of the coasts of the Black and Azov seas. The sea is one of the key objects for sustainable development and the future of all Ukrainians. “In Kyiv, as the capital, key decisions are made and strategies for the development of Ukraine are developed. . Undoubtedly, when we talk about the Black Sea, it is important to understand its economic role, the security problem and the need to de-occupy Crimea. The relocation of regional leadership centers from the occupied territories to Kyiv, the emergence of new important organizations, such as the Crimean Platform, the internal migration of citizens from the occupied territories to Kyiv – all this is now creating a new history of the capital.” – says D. Popova, director of the Kyiv City History Museum.
The exhibition features works by Lera Litvinova, Michael Begg, and Leonora Yanko. The project is complemented by the poetic works of Artur Dron.
L. Litvinova’s work of the same name as the title of the exhibition, “Under the Surface”, was created as part of the artist residency EMBracing the Ocean, which is an activity of the UN Decade of Ocean Science for Sustainable Development. The curator of the exhibition Lera Litvinova, an artist, says: “The sea used to seem to many to be a neutral theme, not devoid of romanticism. Nowadays, a more realistic attitude towards the role of the Black and Azov Seas is being formed in society. How do we see the future and how do we see ourselves? What connections will be broken and what will we build in new realities? What are the challenges before us and how to overcome them? Undoubtedly, changes in society have already taken place, are taking place and will take place, but there are still so many changes that must be made by us. We cannot influence the past, but we are reclaiming our present and must build a better future. That is why the exhibition is called “Under the surface”, because how many important questions are now rising to the surface with the mention of the Black Sea.”
The unique Scottish composer Mike Begg composed musical works especially for this exhibition. The artist is known for his collaboration with scientists and researchers. Michael transforms data streams from Earth observation satellites, biomass and biodiversity surveys, and other data to form unique audio recordings.
The Black Sea and the Sea of Azov are also part of the history of the indigenous people of Crimea – the Crimean Tatars. “Stones, silent witnesses of everything. She created this work remembering her journey to Crimea, from childhood dreams back in Uzbekistan to the general desire of the Crimean Tatar people for a happy life in their native land. Sea rocks are a symbol of stability and self-control, no matter what. For me, sea stones and rocks are a symbol of silent strength, the ability to stand your ground and generally hold on to what is important. The rocks remain unbiased and silent witnesses, but maybe someday they will speak…” – artist Leonora Janko tells about the sculpture “Crimean Stones”.
The presentation of the project will take place on March 30 at 5:00 p.m. by invitation.
For media contacts: Artist, curator: Lera Litvinova +38 050 703 37 72
The exhibition will last from March 30 to April 16.
The schedule of the exposition according to the schedule of the museum:
Wed.-Sun.: 12:00-19:00, Mon.-Tues.: weekend
The ticket office is open from 12:00 to 18:30
Entrance ticket price: 80 ₴, concession ticket – 50 ₴
About the artists:
Lera Litvinova is an artist and curator of the project. Lera Litvynova was born in the city of Fergana (Uzbekistan), where her father’s family, a Crimean Tatar by origin, was deported by the Soviet authorities. In 1989, as a result of the military conflict in Fergana, Mystkina’s family fled the war to Crimea. The series of works “The Way Home”, inspired by a tragic family story, which continued with the beginning of Russia’s military aggression and the annexation of Crimea. In 2014, Lera creates works dedicated to the struggle for democratic freedoms, which were later acquired by the Mauermuseum Haus am Checkpoint Charlie.
Michael Begg is a distinguished Scottish artist and composer, Associate Artist of Edinburgh’s The Queen’s Hall, Musical Director of the Black Glass Ensemble, with whom he has just completed a prestigious two-day Made in Scotland showcase at the Edinburgh International Festival Fringe. Michael is well known for his collaborative work with climate scientists and data modelers, and his compositions, which often incorporate innovative computer processing of live environmental data, recreate the rich, volatile and solemn textures of a planet in crisis.
Leonora Janko is an artist, author of the BuDali and UFO sculpture series, curator of numerous art projects in New York, Berlin, Brussels, Bruges, Luxembourg in cooperation with museums, embassies and cultural representations of various countries. Her works are in the collections of the Kmytiv Museum of Fine Arts named after Y.D. Bukhanchuk and the Kavaleridze Workshop Museum, Mauermuseum Haus am Checkpoint Charlie.
Artur Dron is a Lviv poet, winner and prize-winner of literary contests, including “Alter Ego” (2019), “New Age” (2020, 3 awards “Jury’s Choice”), “Dare to be” (2021), co-author of the almanac of new Ukrainian poetry. Young voices” (2021). He is currently in the ranks of the Armed Forces.
Комментарии