20 грудня 2024 р. — 25січня 2025 р.
CONTEMPORARY ICON
Виставка творів із колекції галереї
20.12.2024 — 25.01.2025 у великій залі галереї сучасного мистецтва Imagine Point триватиме виставка CONTEMPORARY ICON.
В експозиції представлені роботи із колекції галереї, що виглядають і сприймаються як сучасна (contemporary) ікона, викликаючи прямі або опосередковані асоціації.
Само слово “ікона” має грецьке походження і в перекладі означає “образ”, “зображення”, “картина”.
У християнстві це поняття закріпилося саме за предметами культу — живописними, мозаїчними або рельєфними зображеннями персонажів та подій священної та церковної історії.
Теологи давнини так пояснювали функції ікони, яка в українській традиції достатньо рано почала тяжіти до світської картини і називатися “образом”: “Що слово повідомляє через слух, то живопис показує мовчки через зображення”.
Власне, це визначення можна застосувати до образотворчого мистецтва всіх часів, напрямів і стилів, а щодо самого поняття образу, то він у мистецтві ключовий, бо є формою мислення, пізнання дійсності й одночасно її оцінкою. Такою, яка виражає ставлення художника до світу та становить собою, за Гегелем, єдність емоційно-чуттєвого і раціонального.
Ще з давніх часів художники намагалися оживити, “олюднити” канонічні зображення, надати біблійним персонажам портретні риси, наділити їх нетиповими для іконографії окрасами. А в межах релігійних сюжетів давали волю власній фантазії і прагнули розкрити свій талант. Так з`являлися — у нашому сприйнятті! — ніби перенесені у давнину із сучасних найекстремальніших хоррорів сцени Апокаліпсису та Страшного Суду, сюрреалістичні пейзажі раю, заселені небаченими фантастичними створіннями, метафізичні краєвиди зі старозаповітними горами, пустелями та Вавилонською вежею.
Церковники засуджували ці виявлення творчої свободи, а митці наступних поколінь надихалися ними і посилалися на них у своїй творчості. Біблійні сюжети вони часто використовували як метафори, відшукували у них співзвучні їхньому часу події та емоційні переживання.
Традиції сакрального тісно вплелися в українське мистецтво. Так, хрести на полотна Малевича перейшли з риз Святого Миколая. Бойчукісти, що орієнтувалися на візантинізм і малярство українського примітиву та надихалися іконографічними композиціями і фресковим колоритом, у свою чергу вплинули на творчість художників наступних поколінь. Зокрема, Федора Тетянича (Фрипульї).
А всесвітньо відомий примітивіст лемко Никифор Криницький зображував у вигляді святих або єпископів самого себе.
Щодо contemporary art, новітнього мистецва, то воно по-своєму трактує і трансформує відповідно до проблем сьогодення безпосередньо пов’язані з релігійним світоглядом так звані “вічні образи”, часом — у гротескному, іронічному, навіть саркастичному ключі, що взагалі властиво постмодернізму.
В інших випадках проникнення діє на рівні відчуття станів і споріднене з естетикою мінімалізму, абстрактного експресіонізму, живопису кольорового поля — згадаємо “Каплицю Ротко”.
Або взагалі вплив відбувається на рівні підсвідомості автора, коли художник навіть і не замислюється над духовною ідеєю та прийомами її втілення, але його робота незбагненним чином асоціюється з іконою.
Виставка “Contemporary icon” об’єднала твори сучасних українських художників із різною мірою співвідносності — і ті, що несуть у собі пряме, усвідомлене посилання на естетику ікони, на біблійну сюжетність та символіку, й ті, в яких спільність із нею читається у композиції, колориті, стилістиці зображення персонажів, настрої та глибинній суті.
І яким би чином не відбувалося їх трактування, головне — це Образ, що занурює у світ фантазій та породжує своє, персональне бачення, свій погляд на те, що не завжди можна описати словом, але хвилює і залишається актуальним у всі часи.
Виставка триватиме 20.12.2024—25.01.2025 . у великій залі галереї Imagine Point.
CONTEMPORARY ICON
20.12.2024—25.01.2025 в большом зале галереи современного искусства Imagine Point будет проходить выставка CONTEMPORARY ICON.
В экспозиции представлены работы из коллекции галереи Imagine Point, которые выглядят и воспринимаются как современная (contemporary) икона, вызывая прямые или косвенные ассоциации.
Само слово «икона» имеет греческое происхождение и в переводе означает «образ», «изображение», «картина».
В христианстве это понятие закрепилось именно за предметами культа — живописными, мозаичными или рельефными изображениями персонажей и событий священной и церковной истории.
Теологи древности так объясняли функции иконы, которая в украинской традиции достаточно рано начала тяготеть к светской картине и называться «образом»: «Что слово сообщает с помощью слуха, то живопись показывает молча с помощью изображения».
Собственно, это определение можно применить к изобразительному искусству всех времен, направлений и стилей, а что касается самого понятия образа, то он в искусстве ключевой, потому что является формой мышления, познания действительности и одновременно ее оценкой. Такой, которая выражает отношение художника к миру и представляет собой, по Гегелю, единство эмоционально-чувственного и рационального.
Еще с древних времен художники пытались оживить, «очеловечить» канонические изображения, придать библейским персонажам портретные черты, наделить их нетипичными для иконографии украшениями. А в рамках религиозных сюжетов давали волю собственной фантазии и стремились раскрыть свой талант. Так появлялись — в нашем восприятии! — будто перенесенные в древность из современных экстремальных хорроров сцены Апокалипсиса и Страшного Суда, сюрреалистические пейзажи рая, заселенные невиданными фантастическими созданиями, метафизические пейзажи с ветхозаветными горами, пустынями и Вавилонской башней.
Церковники осуждали эти проявления творческой свободы, а художники последующих поколений вдохновлялись ими и ссылались на них в своем творчестве. Библейские сюжеты они часто использовали как метафоры, отыскивали в них созвучные их времени события и эмоциональные переживания.
Традиции сакрального тесно вплелись в украинское искусство. Так, кресты на полотна Малевича перешли с риз Святого Николая. Бойчукисты, которые ориентировались на византинизм и живопись украинского примитива и вдохновлялись иконографическими композициями и фресковым колоритом, в свою очередь повлияли на творчество художников следующих поколений. В частности, Федора Тетянича (Фрипульи).
А всемирно известный примитивист лемко Никифор Криницкий изображал в виде святых или епископов самого себя.
Что касается contemporary art, новейшего искусства, то оно по-своему трактует и трансформирует в соответствии с проблемами настоящего непосредственно связанные с религиозным мировоззрением так называемые «вечные образы», порой — в гротескном, ироническом, даже саркастическом ключе, что вообще свойственно постмодернизму.
В иных случаях проникновение действует на уровне ощущения состояний и сродни эстетике минимализма, абстрактного экспрессионизма, живописи цветового поля — вспомним «Часовню Ротко».
Или вообще влияние происходит на уровне подсознания автора, когда художник даже и не задумывается над духовной идеей и приемами ее воплощения, но его работа непостижимым образом ассоциируется с иконой.
Выставка «Contemporary icon» объединила произведения современных украинских художников с разной степенью соотнесенности — и те, которые несут в себе прямую, осознанную ссылку на эстетику иконы, на библейскую сюжетность и символику, и те, в которых общность с ней читается в композиции, колорите, стилистике изображения персонажей, настроении и глубинной сути.
И каким бы образом не происходила их трактовка, главное – это Образ, который погружает в мир фантазий и порождает свое, персональное видение, свой взгляд на то, что не всегда можно описать словом, но волнует и остается актуальным во все времена.
CONTEMPORARY ICON
20.12.2024-25.01.2025 the exhibition CONTEMPORARY ICON will be held in the large hall of the Imagine Point contemporary art gallery.
The exhibition presents works from the collection of Imagine Point gallery that look and are perceived as a contemporary icon, evoking direct or indirect associations.
The word “icon” is of Greek origin and means “image”, “picture”, “painting”.
In Christianity, this concept has been associated with objects of worship – painted, mosaic or relief images of characters and events of sacred and church history.
Ancient theologians explained the functions of the icon, which in the Ukrainian tradition began to gravitate toward secular painting quite early on and was called an “image.” “What the word communicates through the ear, painting shows silently through the image.”
Actually, this definition can be applied to fine art of all times, trends and styles, and as for the very concept of image, it is the key one in art, because it is a form of thinking, cognition of reality and at the same time its evaluation. It expresses the artist’s attitude to the world and, according to Hegel, is a unity of the emotional, sensual and rational.
Since ancient times, artists have been trying to revive and “humanize” canonical images, to give biblical characters portrait features, to endow them with colors that are atypical for iconography. And within the framework of religious subjects, they gave free rein to their own imagination and sought to reveal their talent. Thus, in our perception, they appeared! — scenes of the Apocalypse and the Last Judgment, surrealistic landscapes of paradise inhabited by unprecedented fantastic creatures, metaphysical landscapes with Old Testament mountains, deserts and the Tower of Babel, as if transferred to antiquity from the most extreme horror films of our time.
Church officials condemned these expressions of creative freedom, but artists of subsequent generations were inspired by them and referred to them in their work. They often used biblical stories as metaphors, looking for events and emotional experiences that were relevant to their time.
The traditions of the sacred were closely intertwined in Ukrainian art. For example, crosses on Malevich’s canvases came from the vestments of St. Nicholas. The Boichukists, who were guided by Byzantine and Ukrainian primitive painting and were inspired by iconographic compositions and fresco coloring, in turn influenced the work of artists of the following generations. In particular, Fedir Tetyanych (Fripulia).
And the world-famous primitivist Nikifor Krynytskyi depicted himself in the form of saints or bishops.
As for contemporary art, the newest art, it interprets and transforms the so-called “eternal images” directly related to the religious worldview in its own way, sometimes in a grotesque, ironic, even sarcastic way, which is generally characteristic of postmodernism.
In other cases, penetration works on the level of feeling states and is related to the aesthetics of minimalism, abstract expressionism, and color field painting — let’s recall The Rothko Chapel. Or in general, the influence occurs at the level of the author’s subconscious, when the artist does not even think about the spiritual idea and the methods of its realization, but his work is inexplicably associated with the icon.
The exhibition “Contemporary icon” brings together works by contemporary Ukrainian artists with varying degrees of correlation — those that bear a direct, conscious reference to the aesthetics of the icon, to biblical storytelling and symbolism, and those in which the commonality with it can be read in composition, color, style of depicting characters, mood and deep essence.
And no matter how they are interpreted, the main thing is The Image, which immerses you in the world of fantasy and gives rise to your own personal vision, your own view of what cannot always be described in words, but excites and remains relevant at all times.
Комментарии